We leven in een wereld waar heel veel informatie te vinden is. Wanneer is mijn eisprong?  Wanneer is het normaal dat een baby gaat kruipen? Wat voor voeding moet ik geven bij 6 maanden? 

Weet je het antwoord niet op bovenstaande vragen? Tik het in Google, vraag het aan vriendinnen en anders wil je moeder of schoonmoeder je vast ook met alle liefde de informatie geven! 

Zo is er ook over de bevalling enorm veel informatie te vinden. Maar niet alles, er zijn een aantal onderwerpen die niet besproken worden. Ik ben tot deze lijst gekomen door mijn eigen ervaring en opleidingen. Daarnaast ben ik in gesprek gegaan met verloskundige, gynaecologen en andere moeders! Zo zijn wij tot deze ultieme lijst gekomen.

1: Het trainen van je bekkenbodemspieren hoeft meestal niet voor je bevalling

Wij zijn een druk! Vanuit je werk, even snel door naar de supermarkt daarna koken en eten. Door naar de sportles, ook nog een drankje erna met die vriendin welke je al een tijd niet hebt gezien. Bij thuiskomt wil je partner je ook zien, nog even die serie kijken, je socials checken en ga zo maar door! Dit is slechts een voorbeeld, maar ga bij jezelf eens na. Hoe druk ben jij? En hoeveel plan je op een dag? En in een week?

Dit werkt door in je bekkenbodem. Bij de Nederlands vrouwen is de bekkenbodem vaak te gespannen, ofwel overactief. Daarom is ontspannen van je bekkenbodem in veel gevallen belangrijker dan het trainen van je bekkenbodem.

Het probleem is alleen dat de meeste vrouwen niet zo goed weten waar de bekkenbodem zit en hoe ze deze moeten aanspannen laat staan ontspannen.

Hoe kan je dan toch leren je bekkenbodem te ontspannen?  Door hen aan te spannen! Vergelijk het met iemand die continue met haar schouders opgetrokken zit, dit merkt degene vaak niet. Maar wanneer jij vraagt of ze haar schouders hoog op wil trekken en dan volledig wil laten zakken, dan zullen ze een stuk verder zakken dan dat ze stonden in de oorspronkelijke situatie. Dat gebeurt ook bij je bekkenbodem.

Training van je bekkenbodemspieren is dus vaak niet nodig! Ontspannen wel! 

Zoals op dit filmpje is dus niet nodig 😉 Ik word er hyper van als ik er naar kijk, laat staan je bekkenbodem.. 

2: Je geboorteplan zal meestal niet (volledig) uit komen

Laat ik voorop stellen dat het super goed is om een geboorteplan te hebben. Het geeft je vertrouwen in de bevalling, jullie hebben over bepaalde zaken samen goed nagedacht. Maar een geboorteplan is geen garantie dat je bevalling zo zal gaan lopen zoals jij dat verwacht. Sterker nog vaak loopt het toch (iets) anders dan jullie vooraf had bedacht. Dit is niet erg! Wees er alleen op voorbereid, zodat je niet, wanneer er tijdens je bevalling iets anders gebeurt, dan dat er in je geboorteplan staat je volledig de weg kwijt bent of nog erger in paniek raakt. Ziet het als een wensenplan. 

bevalling

3: Je vliezen hoeven niet altijd volledig te breken

Spectaculair in films, een hoogzwanger vrouw in de supermarkt. En “woeshhh” het vruchtwater stroomt over het gangpad heen. ‘de bevalling is begonnen’ wordt er geroepen! Dit gebeurt niet zo vaak als je zou denken. Slechts 20 % van de bevallingen begint met gebroken vliezen en bij slechts een percentage daarvan breken ze volledig. Er kan ook een scheurtje ontstaan waar wat vruchtwater uit sijpelt.

Wanneer je twijfelt of je vruchtwater verliest, dan kan je een maandverband of inlegkruisje indoen. Doe deze, nadat je hem gedragen hebt, in een plastic zakje, wacht een uur en je zult het verschil ruiken. Vruchtwater heeft een zoetige geur. Heel anders dan afscheiding of urine. Bij twijfel bel je verloskundige, zij kan dit testen.

4: De meeste kinderen worden tussen de 40 en 41 weken zwangerschap geboren

Ook hierbij, op diverse forums en in je omgeving lijkt het wel of het de standaard is dat baby’s geboren worden met 37 weken. Maar echt statistisch gezien worden veruit de meeste baby’s tussen de 40 en 41 weken geboren. 4% wordt op de uitgerekende dag geboren. Mijn kinderen  zijn geboren met 40 +2, 40 + 5 en 40 + 5.

Je bent er klaar mee, hebt typische zwangerschapsklachten, of misschien ben je gewoon heel nieuwsgierig. Wanneer je er vanuit gaat dat je baby er zal zijn met 37 weken of in ieder geval voor je uitgerekende datum, dan kan het heel lang wachten zijn.

bevalling

5: Liggen is niet de meest ideale houding tijdens je bevalling

Wist je dat vrouwen vroeger nooit liggend bevielen? En dat in oosterse landen de meeste vrouwen in hurkhouding bevallen. Hoe is het dan toch gekomen dat wij veel op ons rug bevallen? 

 ‘er was eens een koning die graag goed wilde zien hoe zijn zoon geboren zou worden. En hij vond het helemaal niet comfortabel voor zichzelf wanneer hij ergens half hangend op de grond zat. Daarom bedacht hij dat het beter was wanneer de vrouw ging liggen, zodat hij ‘prinsheerlijk’ zittend op zijn stoel de bevalling kon zien’  en zo geschiedde…

Maar voor ons vrouwen is dit helemaal niet ideaal! 

Tijdens de ontsluitingsfase is het juist goed om rustig te bewegen en bij de persfase is een verticaal houding, in de meeste gevallen beter, omdat de zwaartekracht meewerkt.

 

6: …. Je bent sterker dan je denkt!

Echt waar! Je komt op een punt in je bevalling dat je het echt even niet ziet zitten. In mijn geval ‘ze hebben toch iets tegen deze pijn’ dit vroeg ik aan mijn man!  Vaak zijn dit de laatste centimeters van de ontsluiting. Deze zijn heftig maar onthoud je bent er bijna. Vertel dit ook aan je partner! Zodat deze jou er doorheen kan trekken in deze fase. 

En weet je wat super cool is,  na je bevalling is het gevoel van euforie enorm. Je wilt het liefst tegen elke mama zeggen die je tegenkomt (of je ze nu kent of niet) ‘dit hebben wij toch mooi even geflikt!’

7: De verloskundige zal niet altijd checken of je volledige ontsluiting hebt

Hieronder leg ik je uit hoe de verloskundige aan jou kan zien dat jij in de persfase zit.

Let op: niet elke verloskundige zal dit momenteel doen. Maar er zijn zeker een hoop die niet checken of je volledige ontsluiting hebt maar de natuur zijn gang laat gaan.

8: je moet soms heeeul lang persen

Hier komt het filmverhaal weer 😉 In films, reclames en noem maar op zie je een vrouw vaak 2 keer persen misschien hooguit 3 x en tada daar is de baby. Helaas werkt het in het echt vaak niet zo. Wanneer de baby en jij het goed volhouden mag de persfase tot 2 uur duren. Er zijn zelfs gynaecologen die vinden dat de persfase, wanneer de condities goed zijn, langer dan 2 uur mogen duren. Want dit verkleint de kans op inscheuren aanzienlijk! Dit omdat de schede rustiger opgerekt wordt.. Sidenoot: er moet natuurlijk wel enig schot in de zaak zitten, ze laten je niet voor niets 3 uur persen.

Je hebt trouwens helemaal niet door hoe lang je nu daadwerkelijk aan het persen bent. Bij mijn eerste bevalling heb ik bijna 2 uur geperst, ik was echt verbaasd toen ze mij dat vertelde…

9: Tijdens het persen zakt de hartslag van je baby en dit is volkomen normaal!

Tijdens de persfase zit je baby in het geboortekanaal, door de perswee en jouw krachten krijgt de baby tijdelijk wat minder ruimte, waardoor de hartslag wat zakt, dit herstelt zich weer na de perswee. En is dus normaal. Wel zal de verloskundige na elke perswee de harttonen van je baby checken om te kijken of die kleine het nog comfortabel heeft. Schrik hier dus niet van, dit is een standaard check. En betekent dus niet dat er iets aan de hand is.

bevalling

10: Een katheter wordt soms gebruikt

Je verloskundige zal je een paar keer vragen of je wil gaan plassen. Dit omdat een zak met water (je gevulde blaas) niet echt bevorderend werkt voor mooie aanspanningen van je baarmoeder, er zit letterlijk wat in de weg. Resultaat minder effectieve weeën. Ook tijdens de persfase is het erg belangrijk dat je blaas leeg is omdat deze echt de weg kan blokkeren voor je baby. Wanneer jij niet meer in staat bent om naar de wc te gaan of het uitplassen toch niet helemaal goed lukt, kan het zijn dat er een katheter geplaatst wordt.

11: Nadat je baby er is zal je ook nog moeten persen

Jaja, nadat je baby er is, moet je dus ook nog aan de bak! Na al dat werk moet namelijk ook de placenta geboren worden. En deze komt er meestal niet zomaar vanzelf uit rollen. Dus actief persen nadat je baby is geboren is vereist, soms wordt er mee geduwd door de verloskundige of gynaecoloog. En wanneer het niet opschiet zal er een prik in je bovenbeen gezet worden met oxytocine. Dit  hormoon zorgt voor actieve weeën.

12: Je buik ziet vlak na de bevalling uit alsof je nog minimaal 6 maanden zwanger bent.

Oh, dit had ik zo graag willen weten voor mijn 1ste bevalling. Ik weet nog heel goed toen ik daar lag met mijn super lieve baby op mijn borst en ik na een poosje naar beneden keek en dacht ‘huh, ik ben toch bevallen? Wat doet die buik daar dan nog!?’

Dit is heel erg normaal, weet ik nu haha. En dit zal de eerste weken zo blijven. Natuurlijk zal je buik elke dag iets slinken, maar de vrouwen die na de bevalling opstaan en hun oude spijkerbroek weer aantrekken zijn echt op …..  1 hand te tellen. Wat de social media je ook probeert wijs te maken 😉

13: De eerste keer naar buiten is echt topsport

Het voelt alsof je een marathon hebt gelopen en daarna nog 5 kilometer extra moet. Het voelt alsof je onderkant eruit gaat vallen, en je bent na een paar meter al aan het hijgen. Voor de partners! Houdt hier rekening mee en start niet te snel. Het is echt pittig voor je vrouw. 

Gelukkig normaliseert zich dit heel snel. Wanneer jij er klaar voor bent, is wandelen 1 van de activiteiten die ik aanmoedig om te doen en zeker in de kraamperiode. Loop met het opbouwen van de afstand in rondjes, Zodat je niet 2 km ver bent, je moe wordt en je weer de 2 km terug moet.

Pak die frisse neus, fysiek en mentaal goed voor jou en je baby!

14: De gemiddelde bevalling duurt tussen de 10 en 16 uur

Je kent ze wel de verhalen. De verloskundige was niet op tijd voor de geboorte, extreem snel dus. Of mijn bevalling duurde 3 dagen. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Maar de meeste bevallingen van een eerste kind duren toch echt tussen de 10 en 16 uur. Een tweede en verdere bevalling gaat vaak sneller dan de eerste. Al is het geen zekerheid. Mijn bevallingen duurde 22 uur, 3,5 uur en 7 uur. Een derde doet wat hij wil, ging bij mij dus zeker op.

15: Borstvoeding geven is hard werken

Yeah, je baby is daar. En wanneer je  graag borstvoeding wil geven, dan gaat dit in de meeste gevallen niet vanzelf. Dit is niet bedoeld om je op voorhand al te ontmoedigen. Maar het geeft je, hopelijk, een reële blik op de werkelijkheid.

Je kan te maken krijgen met een productie die niet op gang komt of met overproductie.Maar ook wanneer je direct start met flesvoeding kan je  last van stuwing krijgen.

Ik heb zelf 2 x gehad dat mijn melkproductie niet goed op gang kwam. Dit doordat mijn zoontjes misselijk waren van de bevalling. Hierdoor dronken ze slechter waardoor er bij mijn iets op gang kwam. De oplossing voor mij was finger feeding en kolven. 

Geef niet gelijk op je kunt altijd een lactatiekundige inschakelen, zij komen bij je aan huis en helpen je erg goed! 

bevalling

16: Je kan, na je bevalling, stolsels verliezen ter grootte van je vuist

Yep, je leest het goed, ter grootte van een vuist!  

Brrr, dat is toch best heftig, vind je niet. Laten we voorop stellen, het doet geen pijn! Maar je voelt het natuurlijk wel naar buiten gaan en wanneer je het niet gevoeld hebt maar in 1 x in de wc ziet liggen, dan kan ik mij voorstellen dat je hier best van schrikt. Besef je het is ook normaal. Je baarmoeder moet al het bloed kwijt. Bloed wat al wat langer er heeft gezeten kan zijn gaan samenklonteren. En dit komt er dan in 1 x uit. 

 

17: incontinentie komt heel veel voor, zowel tijdens de zwangerschap als na de bevalling

Incontinentie, en ja ik vind het óók incontinentie wanneer je een paar druppels verlies wanneer je hard moet lachen of op een trampoline springt. Komt super veel voor! 

Cijfers over incontinentie variëren van 33% tijdens de zwangerschap tot 85% in de zwangerschap. Ruim de helft ervaart deze klachten nog wanneer ze 6 maanden geleden bevallen zijn. Super veel dus.

Daarnaast is een verzakking ook een veel voorkomende klacht. Mijn advies: doe er wat mee! In de meeste gevallen zijn oefeningen voor de bekkenbodem en ademhaling in combinatie met voedingsadvies zeer effectief.

Ook klachten zoals een verzakking, diastase en pijnklachten van rug en bekken komen veel voor maar hoeven niet!

kwalen na de bevalling: incontinentie

Dit is mijn lijst met 17 dingen die niemand je vertelt voor je bevalling, maar die je wel wilt weten! Ben jij al bevallen en heb je zoiets van ‘huh, ik heb dit ervaren, Willleke, dit moet erbij! ‘ Ik hoor het graag! Laten we elkaar helpen en alle zaken bespreekbaar maken. Ben je nog niet bevallen? Laat je niet afschrikken, door dit rijtje. Het is de bedoeling dat jij niet met klachten rond blijft lopen na je bevalling die in veel gevallen gewoon zijn op te lossen!

Gratis Cursus op Instagram

YES, van 10 - 15 december
Weet jij hoe het écht met jou gaat? Bekkencheck is de cursus om te beoordelen hoe het fysiek met jou gaat. Zowel voor de net bevallen mama als de mama met oudere kind(eren), het is nooit te laat om de basis goed te zetten. Alles is volledig op Instagram te volgen!

1 gedachte op “17 dingen die jij wil weten over je bevalling, maar die niemand je vertelt!”

  1. Aambeien!!
    Wat had ik daar een last van na de bevalling. Ik had ze van te voren al maar na de bevalling waren ze nog veel heftiger.
    Tabletten gehad, zalf en neusspray met zoutoplossing er op.
    Zitten en liggen ging de eerste weken echt niet goed. Wat een pijn gelukkig een ring gemaakt van een handdoek zodat ik kon zitten. En laat staan naar de wc gaan wat een hel.
    Maar kreeg er zoveel moois voor terug.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *