Het is dag 3 na je bevalling wanneer je kraamverzorgster tegen je zegt: “Als je je goed voelt mag  je nu beginnen met bekkenbodemoefeningen hoor”, waarna ze de slaapkamer uitloopt om een was uit de machine te halen. Terwijl jij in de kamer achterblijft schieten er tig vragen door je hoofd. Maar hoe dan? Welke oefeningen moet ik doen? Waar zit die bekkenbodem eigenlijk? Ik voel niets? Wat moet ik voelen? Het doet pijn? Wat mag ik wel en niet doen? Hoe vaak? Wanneer moet ik deze bekkenbodemoefeningen na zwangerschap doen? Hoe lang moet ik ze blijven doen? Stuk voor stuk vragen waar de meeste kraamverzorgsters geen antwoord op hebben.
Maar niet getreurd, wij van Mama Gezond & Fit hebben die antwoorden wel! En… je bekkenbodem ‘trainen’ is simpeler dan je denkt. Dus lees snel verder, zodat jij hierna ook alles weet over je bekkenbodem en de juiste oefeningen na je zwangerschap!

Een goede voorbereiding is het halve werk

 

Ik bereid de ‘mama’s to be’ die bij mij trainen (ik geef o.a. Zwanger Fit cursussen)  voor op het feit dat hun bekkenbodem zal moeten herstellen van de zwangerschap en de bevalling. Het is de bedoeling dat zij tijdens de zwangerschap bekend  raken met de juiste bekkenbodemoefeningen en het gevoel van aanspannen leren herkennen.
Het is namelijk veel makkelijker trainen wanneer iets geen pijn doet en niet beschadigd is. Net zoals dat het handig is wanneer je alvast met krukken leert lopen vóórdat je een operatie aan je been krijgt.
Maar ook wanneer je niet tijdens je zwangerschap hebt geleerd hoe jij je bekkenbodem moet aanspannen en ontspannen, dan gaat het met mijn tips zeker lukken!

Moet ik wel bekkenbodemoefeningen na zwangerschap doen?

 

Er is veel informatie te vinden over bekkenbodemoefeningen. Wel of niet trainen? Aanspannen of juist ontspannen? Wat is nu juist?
Je kan ervan uitgaan dat je bekkenbodem na een zwangerschap en bevalling beschadigd en verzwakt is. Dus training is dan noodzakelijk. Ook na een keizersnede is dat aan te raden. Dit omdat je bekkenbodem tijdens je zwangerschap ook fors wordt belast.
Maar: super belangrijk! Wanneer je merkt dat de oefeningen goed gaan, maar je niet kan ontspannen, stop dan direct met oefenen en focus je op de ontspanning. Hoe je je bekkenbodem kunt ontspannen lees je verderop in deze blog.

Wat je vooral niet moet doen!

 

Ga vooral NIET oefenen, en zeker niet het bekende ‘druppeltjes plassen’ (plassen-stoppen-plassen-stoppen) wat onze moeders veelvuldig hebben gedaan. Als het niet lukt om je bekkenbodem te ontspannen, dan is er in veel gevallen sprake van een ‘overactieve bekkenbodem’ en die wil je niet nog actiever maken, want tijdens de persfase van je bevalling moet deze juist ontspannen zijn om je baby erdoor te laten gaan.

Lastig

 

Om te kunnen ‘oefenen’ moet je wel weten waar je bekkenbodem zit. Dit is best lastig want je hebt vaak weinig ‘feeling’ met dit gebied. Het is de enige spier(groep) die niet een gewricht beweegt. Daardoor is het spannen en ontspannen van deze spiergroep ‘moeilijk’ aan te leren. Beetje zoals wanneer ik zeg ‘buig je elleboog’ dan is dat zo gedaan, maar wanneer ik zeg ‘span je biceps brachii aan’ dan weet je denk ik niet wat je moet doen, terwijl dit dezelfde beweging is.

Bekkenbodem

 

De bekkenbodem bevindt zich in de ruimte van je bekken, zoals je op het plaatje ziet. Wanneer je op je hand gaat zitten, heb je een groot deel van je bekkenbodem ‘vast’. De bekkenbodem heeft als functie om de urine en ontlasting op te houden en de organen zoals baarmoeder, darmen en blaas te ondersteunen. Met name ‘het gevoel van ophouden’ geeft je ook gelijk een manier om de bekkenbodem te ontdekken. Want iedereen heeft wel eens gehad dat je heel nodig naar de wc moet, maar er was geen wc in de buurt. Denk eens aan dat moment, wat voelde je daar? Stel je zou nu heel nodig zou moeten, wat zou je dan doen? Als het goed is, voel je nu de spanning van je bekkenbodem.
Hebbes? Mooi! Dat is een goed begin. Dan vertel ik je volgende week welke oefeningen je kunt doen om je bekkenbodem beter te leren kennen én op krachten te krijgen na je bevalling.

Vragen over de bekkenbodem?

 

Heb je nu al vragen over de bekkenbodem of over hoe je fit blijven tijdens de zwangerschap of weer ‘in shape’ kunt komen na de bevalling? De programma’s van Mama gezond& Fit bevatten veel oefeningen die speciaal bedoeld zijn je bekkenbodem te vinden en op de juiste manier te trainen. Neem vrijblijvend contact met ons op!

 

Gratis Cursus op Instagram

YES, van 10 - 15 december
Weet jij hoe het écht met jou gaat? Bekkencheck is de cursus om te beoordelen hoe het fysiek met jou gaat. Zowel voor de net bevallen mama als de mama met oudere kind(eren), het is nooit te laat om de basis goed te zetten. Alles is volledig op Instagram te volgen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *