Daar is hij weer: de decembermaand. De maand waarin we Sinterklaas verwelkomen, ’s avonds kaarsjes aansteken, de kerstboom neerzetten en het gezellig maken met elkaar. Maar het is ook de maand van het eten en dan vooral heel veel en lekker eten. Je kan geen folder meer openslaan of een supermarkt inlopen of de lekkerste feestgerechten staren je aan vanuit de schappen en roepen zachtjes: ‘Koop mij, eet mij…’
De grote vraag is dan ook: hoe zorg ik ervoor dat ik niet kilo’s aankom deze maand, maar toch kan blijven genieten? In deze blog geven we je enkele tips, zodat jij de feestdagen overleeft en ook in het nieuwe jaar tevreden naar de weegschaal kunt kijken!

Snoepen en snaaien

Kijk goed naar jezelf en jouw ‘decembermaandplannen’. Weet je van tevoren dat je maar één kerstdiner hebt en verder niks deze periode? Geniet dan lekker van deze avond, want van een keertje extra genieten zal je niet direct dik worden. Het venijn zit hem in wat je de overige dagen (soms ongemerkt!) doet, zoals het snoepen en snaaien tussendoor. Denk maar eens aan: die laatste pepernoten en chocoladeletters die er nog liggen van Sinterklaas, de kerstkransjes in de boom of de lekker hapjes op bijvoorbeeld de -borrel of het kerstdiner van je werk, dít zijn de eetmomenten waar je van aankomt.

Plannen

Plannen, plannen en nog eens plannen. Maak een planning voor jezelf qua eetmomenten en boodschappen. Als je weet dat je een zwaar kerstontbijt hebt, plan dan ’s avonds een licht diner en andersom. Spreek voor jezelf af wat je gaat nemen en houd je hieraan. Neem bijvoorbeeld een stukje kerststol, maar niet ook nog het croissantje en het plakje cake. Laat je niet verleiden om alles in je mond te stoppen! Achteraf zal je trots zijn dat je je aan je gemaakte afspraak gehouden hebt.

Kerstdiner

Krijg je eters op bezoek? Haal of maak wat lekkers, maar zorg dan dat er niks overblijft waar jij moeilijk van af kan blijven. Blijft er toch wat over, geef dan bijvoorbeeld wat aan het bezoek mee naar huis of ga eens langs bij die oude vrouw verderop in de straat en geef wat aan haar. Wedden dat ze er blij mee is?! Een mooie kerstgedachte.

Balans

Eigenlijk is het de kunst om tijdens deze maand de juiste balans te vinden. Kies je bij een borrel voor een wijntje, sla dan de gefrituurde snacks over. Schep bij het diner wat minder koolhydraten op en juist wat meer of sla bijvoorbeeld het dessert over. Drink je graag wat lekkers bij de maaltijd, skip dan het likeurtje bij de koffie. Maak bewuste keuzes!

Samengevat: Laat de kerstkransjes even voor wat ze zijn en drink een extra glas wijn, uhm water! Maar vooral: geniet!

Heel fijne feestdagen iedereen!

Download hier mijn gratis ebook

 

“Nog niet klaar voor de Tena?”

3 simpele tips zodat jij deze niet (meer) nodig hebt 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *