Het perfecte plaatje vs. realiteit | Mama Gezond & Fit

Je kan het internet niet meer op of de strakke lichamen na een zwangerschap vliegen om je oren. Foto’s van ‘before and after birth’ zie ik vaak op mijn tijdlijn. Er lijkt een totale focus te zijn ontstaan op het zo snel mogelijk kwijtraken van je ‘zwangerschapskilo’s’ en het ‘mooie plaatje’. Een gezond lichaam lijkt haast wel ondergeschikt te zijn geworden.

Beroemdheden

 

We ‘moeten’ weer strak zijn en stralend in onze bikini met onze newborn onder een tropisch parasolletje zitten. Beroemdheden zoals Doutzen Kroes, die na 1 maand(!) weer op de catwalk stond en Kourtney Kardashian, die 6 weken na de geboorte van haar derde kind weer haar oude figuurtje lijkt terug te hebben, helpen ook niet echt mee en geven een vertekend beeld van de realiteit. Wij zijn geen beroemdheden, ons lichaam is niet ons visitekaartje (gelukkig!), ons lichaam is niet het belangrijkste, maar onze gezondheid wel!

‘Gewone’ mama’s

 

Wij ‘gewone’ mama’s hebben geen personal trainer die direct na de bevalling naast ons bed staat om ons in shape te drillen (gelukkig maar, want daar kan je al snel meer kwaad dan goed mee doen!) Er staat geen sterrenchef klaar om voor ons te koken, ons huis wordt niet schoongemaakt en de boodschappen komen ook niet zomaar naar binnen waaien. Wij hebben geen ‘nanny’ bij wie we ons kind kunnen stallen, zodat wijzelf een paar uur kunnen gaan sporten of die ’s nachts de voedingen overneemt, zodat we lekker kunnen doorslapen. Dat doen we allemaal zelf en dan schiet tijd voor onszelf en sporten er snel bij in. Nee, veel (Nederlandse) vrouwen zetten zichzelf sowieso niet op nummer 1. Maar vaak ook niet op nummer 2 , 3 of 4. Eerst komen de kind(eren), dan onze partner (met een beetje geluk ;-)), dan vriendinnen, familie, werk, het huishouden etc.

Hoe deed ik het?

 

Ik ben hier zelf ook een ster in… Ik weet nog heel goed toen mijn oudste zoontje net geboren was, dat ik sommige dagen echt stond te ploeteren, omdat ik vond dat de woonkamer netjes moest zijn en ik een maaltijd op tafel moest toveren. Achteraf gezien waren er best veel van zulke dagen. Hoe vaak ik niet koude koffie gedronken heb, brrrrrrr. Hoe vaak ik een dag niet douchte, terwijl ik dit eigenlijk wel wilde. Natuurlijk wordt het op dit vlak ‘makkelijker’ wanneer je kind(eren) ouder worden. Maar nog steeds heb ik de neiging om mijzelf ergens achteraan in de rij te plaatsen.

Moment voor jezelf

 

En daar ben ik niet de enige in! Toch ben ik nu ‘streng’ voor mijzelf en creëer (kleine) momenten op de dag voor mijzelf. Overdag doe ik dit bijvoorbeeld door rustig te gaan zitten en een kop koffie te drinken en alleen op te staan bij ‘een kinder-noodgeval’. ’s Avonds wanneer de kinderen op bed liggen, ga ik eerst sporten en ruim daarna(!) pas de keuken op. Als ik het andersom doe, dan ben ik klaar met het huishouden en dan kan ik mijzelf, moe van de dag, niet goed meer motiveren om te gaan sporten.

Zorg voor jezelf!

 

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Het is zo belangrijk om goed voor jezelf te zorgen! Natuurlijk is het fijn om er goed uit te zien en je sterk voelen en lekker in je vel zitten is ook heel belangrijk, maar niet om het ‘perfecte plaatje’ te zijn, toch? Nee, je wil kunnen spelen met je kinderen, met gemak 10x in een uur de trap op kunnen lopen omdat er spuitluiers zijn, zware boodschappen kunnen tillen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar hoe doe je dit? Helemaal met een newborn, een peuter die overal bovenop klimt of een dwarse kleuter in huis. Hoe word je een fitte(re) mama?

Mama Gezond & Fit: online begeleiding door een fysiotherapeut en 

 

gewichtsconsulent!

 

Mama Gezond & Fit heeft hier de oplossing voor! Wij bieden een programma met korte trainingen van maximaal 30 minuten, 2 á 3 keer in de week, die je gewoon thuis kunt doen. Trainingen met een goede opbouw: basisstabilisatie en bekkenbodem, alles wordt meegenomen. Een programma specifiek voor JOU opgesteld. Want geen vrouw is hetzelfde, geen zwangerschap is hetzelfde en geen bevalling is hetzelfde. Een training na de zwangerschap kan dus ook NIET hetzelfde zijn. Een programma op maat is de sleutel tot succes!

 

Ga jij met mij de uitdaging aan? Neem contact op voor een gratis intake! 

3 technieken voor een pijnvrij litteken

In dit gratis e-book geef ik je 3 tips hoe jij je litteken na je keizersnede weer mooi soepel kan krijgen. Plus je krijgt van mij 2 oefeningen waar je direct mee kan beginnen zodat jij weer back in shape komt. 

Het e-book wordt momenteel vanwege recente ontwikkelingen herscheven. Vul hieronder je gegevens in, en je zal de eerste zijn die hem ontvangt!

Je schrijft je hierbij gelijk in voor de ‘mom fitguide’ (aka nieuwsbrief maar dat klinkt zo saai) waarin ik zo nu en dan de laatse inzichten met je deel en je inspireer! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren

Privacy beleid | sluiten
Instellingen