Wat is het?

Misschien heb je nog nooit van diastase gehoord. Ik zou bijna zeggen: gelukkig maar! Maar het komt veel voor. Bij het overgrote deel van de mama’s is hun diastase na 6 maanden vanzelf weer gesloten. Duurt dit langer? Schakel dan de hulp in van een expert.

Maar wat is het dan een diastase? Diastase is het wijken van je rechte buikspieren. Tussen de rechte buikspieren zit een peesplaat (de linea alba). Tijdens je zwangerschap, onder de invloed van hormonen, verweekt deze plaat. Dat is maar goed ook, want zo kan je buik groeien om ruimte te creëren voor je groeiende kindje.

Vaak herstelt je lichaam van zelf weer en verdwijnt ‘de ruimte tussen je buikspieren’ in de eerste weken/maanden na je bevalling. Maar soms gebeurt dit niet, bijvoorbeeld als er tijdens de zwangerschap een kleine breuk of beschadiging in de peesplaat is ontstaan. Waardoor na de bevalling de rechte buikspieren niet meer mooi tegen elkaar aan zitten.
Met als gevolg dat er, ook al ben je al bevallen, nog steeds een ‘zwanger buikje’, lijkt te zitten. Naast dat de meeste mensen dit er niet mooi uit vinden zien, kan het ook vervelende klachten geven zoals: verminderde kracht of pijn in rug en of bekken.

(Hoe) kan je een diastase voorkomen?

Helaas is een diastase niet altijd te voorkomen, maar wat je echt niet moet doen tijdens je zwangerschap zijn oefeningen of bewegingen waarbij je je rechte buikspieren flink moet aanspannen. Dus geen sit-ups, maar ook niet recht omhoog komen wanneer je bijvoorbeeld uit bed komt. Het is hierbij beter om eerst op je zij te draaien en dan op die manier omhoog te komen.
Daarnaast is training van andere spieren, een juiste ademhaling aanleren en goed advies tijdens je zwangerschap erg belangrijk.

Testen?

Hoe weet je nu of je een diastase hebt of dat het misschien alleen maar wat overgebleven zwangerschapskilo’s zijn?

1: ga op je rug liggen met gebogen knieën.
2: til je hoofd op, hierdoor span je je buikspieren
3: voel met je vingers net boven je navel, en voel hoe diep en breed de ruimte is tussen de linker- en rechterhelft.
Beweeg met je vingers helemaal naar boven tot aan je borstbeen en helemaal naar beneden tot aan je schaambeen.

Wanneer je duidelijk op een deel van deze lijn een afstand voelt en meer de diepte in kunt gaan met je vingers of je ziet een bult ontstaan, dan kan het zijn dat je een diastase hebt.

Herstellen?

Wil je meer informatie over diastase of hulp bij het herstellen? Wij kunnen jou zeker helpen! Samen met jou kijken we wat er mogelijk is. Misschien is een trainingsprogramma van Mama Gezond & Fit (nog niet) direct geschikt voor je. Dan zullen we kijken welke oefeningen wel passend zijn en geven we je duidelijk advies en waar nodig verwijzen we je door.
Bij Mama Gezond & Fit ben je in vertrouwde handen!
Schroom niet om hierover contact op te nemen via info@mamagezondenfit.nl.

En neem ook eens een kijkje op de website van de Stichting DiastaseNetwerk Nederland, dit is een stichting opgezet door Mirjam Hockx en Ellen Aalpoel met als missie dat de zorg en preventie rondom diastase veel beter moet en gelijk hebben ze!


Volg Mama Gezond & Fit op Instagram!


Voor tips, informatie workouts en motivatie voor elke mama (to be)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *