Rug- en bekkenklachten komen heel veel voor tijdens, maar ook na de zwangerschap. Daarom is het tijd voor een blog over deze nare klachten die je na je bevalling kan hebben. Maar ook wat je kunt doen om snel(ler) van de pijn af te komen. In een volgend blog zal ik dan rug- en bekkenklachten bespreken tijdens je zwangerschap.

Oorzaak door overbelasting

 

Vaak komen de pijnklachten in je onderrug en bekken door overbelasting en dus onvoldoende rust. Bedenk wel: je bent zwanger geweest, je hebt je kindje gedragen en je bent net bevallen. Dit is een top prestatie! Je kan een bevalling vergelijken met het lopen van een marathon. En ik kan je vertellen: de gemiddelde marathonrenner neemt ook flink rust na het hardlopen.

Geen schade?

 

In de meeste gevallen zal er, wanneer er een MRI of röntgenfoto gemaakt wordt, geen schade zichtbaar zijn op de beelden. Dit wil niet zeggen dat je niets mankeert, integendeel zelfs, want je ervaart natuurlijk wel (veel) pijn maar dit betekent dat er bijvoorbeeld geen botbreuk, of een hernia aanwezig is.

Geen schade maar wel pijn!

 

‘Oké geen schade…’ zie ik je denken. Maar waarom heb ik dan toch pijn? Vaak komt dat dus door overbelasting. Hieronder zal ik een aantal tips met je delen die ervoor kunnen zorgen dat je je lichaam de juiste rust geeft. En waardoor in veel gevallen de pijn verdwijnt!

Tips & trics

 
Rust

Een beetje een inkoppertje, maar pak je rust! Niet alleen in je kraamweek, maar ook daarna. Bedenk dat voor je bekken en lage rug de beste rust liggen is. Nu los je niets op door de hele dag te gaan liggen, en moet je dit ook zeker niet gaan doen! Maar een paar keer op een dag is het zeker raadzaam. Dus bijvoorbeeld wanneer je borstvoeding geeft dan kan je ervoor kiezen om dit liggend te doen. Of wanneer je even tv kijkt, doe dit dan liggend. Klinkt lekker, toch?

Doe staande activiteiten zittend

Na je bevalling gaat je nieuwe leven als mama in sneltreinvaart door en dat betekent ook: huishouden. Liggend huishouden gaat lastig, maar zittend kan er wel een boel. Denk eens aan aardappelen schillen en groente snijden, dat kan prima zittend aan tafel en wanneer je gaat strijken zet dan een stoel bij de strijkplank.

Verdeel het werk

Niet alles hoef niet in 1 keer gedaan te worden! Probeer ook wat dingen zoals stofzuigen, het dweilen van de vloer of het in- & uitruimen van de vaatwasser (allemaal activiteiten waarbij je je rug belast!) uit te besteden. Dus zet die man maar aan het werk

Hulp nodig?

 

Werken deze tips niet voldoende? Mama Gezond & Fit kan jou helpen ook wanneer je klachten van je rug en/of bekken hebt. Onze programma’s bevatten veel oefeningen die speciaal bedoeld zijn om je rug en bekken weer sterk en vitaal te krijgen! Neem vrijblijvend contact met ons op!

Gratis Cursus op Instagram

YES, van 10 - 15 december
Weet jij hoe het écht met jou gaat? Bekkencheck is de cursus om te beoordelen hoe het fysiek met jou gaat. Zowel voor de net bevallen mama als de mama met oudere kind(eren), het is nooit te laat om de basis goed te zetten. Alles is volledig op Instagram te volgen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *