Lijstjes | Mama Gezond & Fit

Lijstjes

 

Online zijn er een heleboel lijstjes te vinden met tips en ideeën die je als zwangere of pas bevallen vrouw ‘echt’ moet weten. Sommigen zullen zich in die lijstjes herkennen, anderen (gelukkig) helemaal niet! Ook ik heb een aantal lijstje gelezen, maar ik miste toch echt een aantal dingen:

Volle bos

 

Tijdens je zwangerschap valt je haar nauwelijks uit, wat resulteert in een mooie volle bos met haren! Geniet hier volop van, want de kans is vrij groot dat je na de bevalling wél veel haren verliest (gemiddeld vanaf 4 maanden na de bevalling). En echt waar: met veel haren bedoel ik dan ook écht veel! Helaas, weg mooie volle coupe…

Rusten en slapen

 

Ik kreeg vaak de tip om toch echt te genieten van de rust tijdens mijn zwangerschap, want na de bevalling zou het echt anders worden. Aangezien alles nieuw is, is het lastig te bedenken hoe dat slaapgebrek na de bevalling dan zou aanvoelen. Daarom zou ik de tip graag wat concreter maken: probeer tijdens je zwangerschap en vooral tijdens je verlof zoveel mogelijk uit te rusten en te slapen. Hoe fitter en uitgeruster je aan de bevalling begint, des te beter kun je het slaapgebrek na de bevalling aan. Want helaas zal je er niet aan ontkomen dat je je moe gaat voelen, echt heel moe! Maar vergeet nooit: je doet dit allemaal om je kindje de allerbeste start te geven!

Eten, eten, eten…

In de nachten na mijn bevalling had ik écht honger. Je bent immers meerdere keren per nacht wakker, druk bezig met het zorgen voor je kindje. Je lichaam heeft daarom voldoende energie nodig, ook tijdens de gebroken nachten. Wist je dat als je borstvoeding geeft je dagelijks zo’n 500 kcal extra nodig hebt?!
Mijn gouden tip voor de avonden & nachten: maak het je zelf makkelijk en zet elke avond een groot glas drinken klaar, leg je nachtkastje vol met verpakte koeken, crackertjes, rijstwafels etc. Dat scheelt heel wat loopjes naar de keuken!

Een vriezer vol

 

Lekker burgerlijk, maar o zo handig! Een vriezer vol met handige maaltijden die je zo kunt opwarmen. Ideaal voor in de kraamweek, maar ook zeker voor in de weken daarna. Om elke dag weer te bedenken wat je moet eten (daar is die keuzestress weer!), de daarbij horende boodschappen te halen en die dan ook nog elke dag te moeten koken, daar heb je simpelweg geen tijd voor en zin in!

Alles wit

 

Als je in de fase komt dat je een fopspeen wilt gaan gebruiken, neem dan liever geen witte speen. Dat voorkomt een hoop irritatie als je ‘s nacht, met ogen als spleetjes, voor je huilende baby op zoek bent naar die witte speen op dat witte lakentje zonder bril op en met alleen een schemerlampje aan. Echt, zonder dergelijke frustraties val je daarna een stuk makkelijker weer in slaap!

Soms moet je deze dingen gewoon eerst zelf ervaren voordat je ze begrijpt, maar soms is het toch fijn ze vooraf te weten. Echt, doe er je voordeel mee!

 

En als je het toch liever zelf wilt ervaren, laat je dan na een tijdje even weten of je deze situaties misschien stiekem toch herkent?!

3 technieken voor een pijnvrij litteken

In dit gratis e-book geef ik je 3 tips hoe jij je litteken na je keizersnede weer mooi soepel kan krijgen. Plus je krijgt van mij 2 oefeningen waar je direct mee kan beginnen zodat jij weer back in shape komt. 

Het e-book wordt momenteel vanwege recente ontwikkelingen herscheven. Vul hieronder je gegevens in, en je zal de eerste zijn die hem ontvangt!

Je schrijft je hierbij gelijk in voor de ‘mom fitguide’ (aka nieuwsbrief maar dat klinkt zo saai) waarin ik zo nu en dan de laatse inzichten met je deel en je inspireer! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren

Privacy beleid | sluiten
Instellingen