Over goede voornemens en hoe je eraan te houden | Mama Gezond & Fit

Gelukkig Nieuwjaar

Allereerst: namens het team van Mama Gezond & Fit een gelukkig en gezond 2018 gewenst!
Het is vandaag 1 januari en wij beginnen direct goed met een nieuwe blog over motivatie. Want dat is waar het om draait bij goede voornemens. Waarom is het zo moeilijk om iets te blijven doen? En hoe kunnen wij jou helpen met het doorbreken van de cyclus: je begint fanatiek ergens aan, om er vervolgens na een paar weken er weer mee te stoppen?

Als de nieuwigheid eraf is

Ik moet eerlijk toegeven: zelf heb ik er ook last van. Iets ‘nieuws’ maakt mij altijd razend enthousiast, maar zodra de glans eraf is raak ik al snel verveeld. En dan volgt er een regen van excuses om het niet te hoeven doen. Bijvoorbeeld als je net weer gestart bent met sporten: ‘ja maar vandaag is het zulk slecht weer’ of  ‘ik heb echt al heel veel gedaan vandaag’, ‘die en die gaan vandaag ook niet sporten, dus dan hoef ik ook niet’. Herkenbaar? Dit zijn natuurlijk allemaal smoesjes, maar toch is dit een heel hardnekkig stemmetje waaraan je makkelijk toegeeft. Gelukkig lukt het mij door de juiste instelling en wat ‘handigheden’ steeds vaker dit stemmetje te overwinnen.

Vallen en opstaan

Natuurlijk heb ik niet de wijsheid in pacht en trap ik ook nog weleens in mijn eigen valkuilen. Maar het mooie is, dat dit helemaal niet erg is! Je bent geen robot die voorgeprogrammeerd staat. Het gaat erom dat je ervan leert en doorpakt. Want hoe makkelijk is het om na 1 keer niet gaan sporten, de 2e keer ook thuis te blijven? Zo wordt de stap om weer te ‘beginnen’ steeds groter… Of wanneer je dat halve pak koekjes toch al hebt opgegeten, de volgende dag de rest dan ook maar op te eten. Want anders ligt het er maar!

Plannen

Het toverwoord is wederom: plannen! Door te plannen ondervang je al een hoop excuses. Daarnaast is het erg belangrijk dat je een doel voor jezelf stelt. Denk bijvoorbeeld aan: over 3 maanden kan ik 5 kilometer rennen binnen 35 minuten. Of: over 3 maanden kan ik die HITT-training (High Intensity Interval Training) van 30 minuten afmaken.

SMART

De voorbeelden hierboven zijn SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdsgebonden) opgestelde doelen. Klinkt zakelijk, maar door dit systeem toe te passen kan je er minder snel ‘onderuit komen’. Nog een groot voordeel is: doordat het niet gemakkelijk is om zo’n specifiek doel op te stellen moet je hier dus echt goed en uitgebreid over nadenken. Zo maak je je doel tijdens het opstellen ongemerkt al helemaal ‘eigen’.

Nieuwe levensstijl

In alle genoemde voorbeelden hebben we voor het behalen van een doel een periode van 3 maanden gesteld. Dat is niet zomaar, uit onderzoek is namelijk gebleken dat je jezelf een ‘nieuwe gewoonte of levensstijl’ binnen 3 maanden kan aanleren. Laat dit nou precies de lengte van onze programma’s zijn (geen toeval natuurlijk 😉 !) En omdat wij een ook geen robots zijn, weten wij heel goed waar jouw valkuilen zitten. We zijn dan ook graag jouw stok achter de deur, zodat jouw nieuwe (sportieve) levensstijl na 3 maanden zo zit ingebakken, dat je niet anders meer zou willen.

Dus mama (to-be) heb jij een ook een persoonlijk, sportief doel in 2018? Wat let je?! Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende intake! Dan ga jij met een fit & gezond lijf de lente in!

3 technieken voor een pijnvrij litteken

In dit gratis e-book geef ik je 3 tips hoe jij je litteken na je keizersnede weer mooi soepel kan krijgen. Plus je krijgt van mij 2 oefeningen waar je direct mee kan beginnen zodat jij weer back in shape komt. 

Het e-book wordt momenteel vanwege recente ontwikkelingen herscheven. Vul hieronder je gegevens in, en je zal de eerste zijn die hem ontvangt!

Je schrijft je hierbij gelijk in voor de ‘mom fitguide’ (aka nieuwsbrief maar dat klinkt zo saai) waarin ik zo nu en dan de laatse inzichten met je deel en je inspireer! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren

Privacy beleid | sluiten
Instellingen