Perineum massage zin of onzin? | Mama Gezond & Fit

Perineum massage zin of onzin?

Wanneer ik over perineum massage begin in mijn cursus kijken veel vrouwen en met name de mannen toch wat verlegen tot compleet ontzet aan. Niet zo gek want het zit best nog in de taboe hoek om over je bekkenbodem te praten. Laat staan deze te masseren. Ik ga je vertellen waarom het een goed idee is om dit toch vanaf 34 weken zwangerschap te doen. 

Het perineum

Het perineum is het stukje weefsel tussen je vagina en je anus. Hier komt wel tot 200% rek op te staan bij bevalling. En wanneer er schade ontstaat in de vorm van uitscheuren of een knip, dan zal dat hier ontstaan.

Het perineum is het stukje weefsel tussen je vagina en je anus. Hier komt wel tot 200% rek op te staan bij bevalling. En wanneer er schade ontstaat in de vorm van uitscheuren of een knip, dan zal dat hier ontstaan.
perineum massage

Zin of onzin vanuit de wetenschap

Het is een lastig onderwerp om te onderzoeken. Je kan namelijk niet Marije 34 weken zwanger, 10 minuten per dag  perineummassage laten doen. En dezelfde Marije geen voorbereiding laten treffen. Elke zwangerschap en bevalling is anders. Zo ook elke vrouw. Maar er zijn verschillende onderzoeken die toch ondanks dit veelbelovende resultaten laten zien. Veel onderzoeken tonen aan dat perineum massage de kans op een episiotomie (knip) en uitscheuren verminderd. En dat niet alleen, vrouwen ervaren minder pijn in het kraambed en herstellen, indien er schade is, sneller! Dit is één van de onderzoeken.

Een aantal tips vooraf

Voordat je begint zijn een aantal punten goed om je aan te houden.

  • start vanaf 34 weken zwangerschap
  •  ontspan
    • vind een relaxte houding
    • zorg voor een rustige ademhaling
    • zorg voor een warme omgeving
    • gebruik een neutrale olie

Perineum massage

Er zijn 3 manieren om je perineum te masseren. Start vanaf week 34 in je zwangerschap voor 10 minuten per dag. In praktijk merk ik dat veel vrouwen het lastig vinden om dit elke dag uit te voeren. Bedenk je dat alles wat je doet al goed is! Het mooiste is om met techniek 1 te beginnen, vervolgens techniek 2 en te eindigen met techniek 3. Het kan ook prettig werken om ervoor te douchen of een warme washand tegen je perineum aan te leggen. Voordat je gaat beginnen. Bedenk de bekkenbodem bestaat uit spieren. Spieren ontspannen altijd van warmte.

Uitleg in video

Onderstaande video (animatie!)  wordt hel duidelijk uitgelegd hoe je de perineum massage kan toepassen. 

Techniek 1

Breng je duim in je vagina en richt deze richting je anus. Je middelvinger blijft aan de buitenzijde en geeft druk op je perineum. Je drukt dus in feite op je duim met het perineum ertussen. Je kan dezelfde richtingen als hierboven gebruiken. Links naar rechts, boven naar beneden en rondjes draaien. 

Techniek 2

Beweeg het weefsel vanaf de buitenkant, simpelweg door je vingers op het stukje huid te leggen tussen je
vagina en anus. Beweeg daarna van links naar rechts, boven naar beneden en draai rondjes.

Techniek 3

Zie het perineum als een klok. De 12 is je schaambeen, de 6 is je anus, de 3 en 9 zijn je 2 zitbeenknobbels. Breng 2 duimen in je vagina en geef een rek richting de 4 en 8. Dit mag nooit pijn doen. Een lichte rek is voldoende.   

Succes!

Je weet nu hoe je je bekkenbodem goed kan voorbereiden. Maar de rest van de bevalling komt natuurlijk ook nog 😉 Ik heb een gratis e-book geschreven. Waarin ik jou help naar een bevalling vol vertrouwen. Dit begint met te bedenken wat je wil, je kan dit opschrijven in een geboorteplan. Door het schrijven ervan ontdek je wat je graag wil (en wat niet!) en kan je dit makkelijk communiceren met je zorgverleners, ook wanneer er weinig tijd is en er cruciale beslissingen moeten worden genomen. Door dit e-book is het schrijven ervan een eitje!

50%

Je bent er bijna!

Waar mag ik hem naartoe sturen?

Je gegevens zijn veilig bij mij