Wanneer starten met sporten na je zwangerschap!

Je bent net bevallen, gefeliciteerd! Hopelijk gaat alles goed met jou en kindje en heb je weer wat ‘ruimte in je hoofd’ om aan sporten te denken. Want zeg nou zelf, jezelf een beetje fitter voelen is wel lekker na 9 maanden met een bolle buik. Dus nu wil je aan de slag met sporten, misschien wel je oude sport weer oppakken? Maar hoe kun je dit nu het beste aanpakken? En wat zijn de valkuilen? Er is zoveel informatie te vinden over starten met sporten na je zwangerschap dat je mogelijk door de bomen het bos niet meer ziet. En daar komen al die foto’s van strakke net-bevallen-vrouwen op social media nog eens bij.

Om je vast op weg te helpen heb ik (Willeke, gespecialiseerd fysiotherapeut, ZwangerFit docent en moeder van 3 kinderen) ‘de basis van het starten met sporten na je bevalling’, hieronder overzichtelijk voor je op een rij gezet, want mama; jij bent het waard!

Wanneer starten met sporten na je zwangerschap?

Het is belangrijk om in ieder geval 4 weken te wachten met sporten en na een keizersnede moet je zeker 6 weken wachten. Maar wanneer je precies kunt beginnen hangt af van meerdere factoren. Belangrijk is dat je niet te snel begint, voor de één is een start na 4 weken prima, de ander is er pas met 8 weken aan toe. Luister goed naar je lichaam, want alleen jij kunt dit bepalen!

In de kraamweek

Voordat je begint is het belangrijk om te controleren of je een diastase hebt. In een volgende blog zal ik uitleggen wat het is en hoe je dit bij jezelf kan controleren. Je kunt dit ook navragen bij je verloskundige/gynaecoloog tijdens je controle na de bevalling.

Begin in de kraamweek al rustig met het oefenen van de bekkenbodem, je kan er na een bevalling vanuit gaan dat deze verzwakt is.

Het is goed om snel na je bevalling, na ongeveer een dag of 3, te beginnen met bekkenbodemoefeningen.

Na de kraamtijd

In je kraamweek ga je vaak al een keer een kort stukje wandelen. Probeer dit na de kraamweek uit te breiden. Het is voor jullie allebei (kind én moeder!) heerlijk om naar buiten te gaan en een frisse neus te halen. Misschien lukt het zelfs om er een dagelijkse routine van te maken: even met de kinderwagen naar buiten.

Ook hiervoor geldt: bouw het rustig en goed op! Je begint ook niet met een marathon rennen wanneer je start met hardlopen 😉 Een tip hierbij is om wat meer rondjes te lopen. Hiermee bedoel ik: ga niet gelijk enthousiast 3 km lopen, om er vervolgens achter te komen dat het toch best ver is, en je dus nog 3 km terug moet…

Je oude sport oppakken?

Dit is erg afhankelijk van welke je sport je doet. Ik zie bij veel mama’s dat ze te snel te veel dingen willen doen. Bedenk wel: Je bent net 9 maanden zwanger geweest, je lichaam heeft je kindje op de wereld gezet, dat is niet niks!

Bouw het daarom rustig op. Het is beter om in het begin niet direct iets aan je lichaam te merken na de training, dan dat je ontzettende spierpijn hebt of nog erger klachten van je rug, bekken of ergens anders krijgt. Dat werkt ook niet motiverend. Vanuit hier kan je met opbouwen beginnen.

Hulp nodig bij het starten met sporten na je zwangerschap?

Mama Gezond & Fit kan jou helpen om op een verantwoorde manier weer helemaal fit te worden na je bevalling. Nieuwsgierig geworden? Vraag dan nu een gratis intake aan

Gratis Cursus op Instagram

YES, van 10 - 15 december
Weet jij hoe het écht met jou gaat? Bekkencheck is de cursus om te beoordelen hoe het fysiek met jou gaat. Zowel voor de net bevallen mama als de mama met oudere kind(eren), het is nooit te laat om de basis goed te zetten. Alles is volledig op Instagram te volgen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *