Eindelijk is het weer lente! En bij deze zomerse temperaturen horen lange zwoele avonden op het terras met wijntjes (of lekkere non-alcholische drankjes) en natuurlijk: gezellig met zijn allen barbecueën.
Je denkt misschien dat barbecueën heel slecht voor je is met al die sauzen, wit stokbrood, kruidenboter en kilo’s vlees. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. In deze blog deel ik graag wat gezonde en lekkere tips met je om de barbecue te overleven.

Vlees, kip of vis?

 

Eigenlijk is barbecueën heel gezond qua bereiding. Er komt geen boter, vet of olie aan te pas. Kies wel voor magere vleessoorten zoals: kipfilet, kalkoen, biefstuk, rosbief, entrecote, tartaar of rundergehakt. Met vis zit je ook goed, denk eens aan: een lekker stukje witvis, zalm of een paar gamba’s aan een spies.
Pas wel op met de hoeveelheden, tijdens een barbecue eet je toch vaak wat meer. Normaal gesproken zal je ongeveer 100 gram vlees per persoon per dag eten. Met een barbecue mag dat best iets meer zijn, maar houd je vooral niet in met het opscheppen van de gegrilde groenten en lekkere salades.

Groente en fruit

 

Mijn favoriet op de barbecue is toch wel gegrilde groenten. Courgette, champignons, paprika, je kan het zo gek niet bedenken. Ook lekker: een stukje maïskolf, wel van tevoren even koken in water.
Ook fruit smaakt prima van de barbecue. Ananas of stukjes banaan met een beetje pure chocola in aluminiumfolie zijn bijvoorbeeld heerlijke toetjes.

Salades

 

Koop liever geen voorverpakte salades zoals huzarensalade of coleslaw, want hier zit vaak veel mayonaise in. Maak dus lekker zelf wat. Bijvoorbeeld een heerlijke groene salade met plakjes komkommer, cocktailtomaatjes en worteltjes.
Ook een aanrader: een salade van watermeloen met rode ui, beetje feta en pijnboompitjes.

Brood

 

Zeg je barbecue, dan zeg je stokbrood. Je kan er eigenlijk niet om heen. Een stukje wit stokbrood kan natuurlijk best, maar probeer dit met mate te eten. Serveer liever volkorenbrood of brood op basis van zuurdesem of met noten en zaden of speltbrood. Vaak nog veel lekkerder ook!

Sauzen

 

Probeer zo veel mogelijk van de witte sauzen en de satésaus weg te blijven. Ik weet dat het lastig is… Neem liever de rode sauzen of maak er zelf eentje. Of wat dacht je van een frisse salsa, humus of guacamole?

Drinken

 

Een lekker koud biertje of wijntje is natuurlijk heerlijk bij de barbecue, maar water met schijfjes citroen en munt op tafel is ook een frisse dorstlesser. Of maak van een drank als Dubbelfris zelf een non-alcoholische sangria met stukjes fruit erin.
Zwanger
Als je zwanger bent dan is het nog belangrijker dat het vlees helemaal gaar is. Als je rauw of net niet gaar vlees eet, heb je kans op het krijgen van toxoplasmose en dit is gevaarlijk voor moeder en kind. Eet liever ook geen dingen die al iets te lang in de zon staan om voedselvergiftiging te voorkomen.

Met bovenstaande tips kan je barbecue haast niet meer mislukken. En nu: lekker genieten!

Gratis Cursus op Instagram

YES, van 10 - 15 december
Weet jij hoe het écht met jou gaat? Bekkencheck is de cursus om te beoordelen hoe het fysiek met jou gaat. Zowel voor de net bevallen mama als de mama met oudere kind(eren), het is nooit te laat om de basis goed te zetten. Alles is volledig op Instagram te volgen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *