Urineverlies bij hoesten | Mama Gezond & Fit

Urineverlies bij hoesten

Urineverlies bij hoesten

 Een flinke hoestbui en ‘oeps’. Een niesbui, keihard lachen, springen, dansen en even dat sprintje naar de bus of achter een ouder kind aan geeft vaak wat druppels urineverlies of soms zelfs meer. Ongewenst urineverlies bij hoesten (onder andere) komt zoveel voor bij moeders! 1 op de 3 vrouwen heeft hier last van na de bevalling. Super veel! Maar dat het veel voorkomt wil niet zeggen dat het normaal is. Dat het erbij hoort, of dat er niets aan te doen is. Dat je zeurt wanneer je hiervoor hulp zoekt. In tegendeel! Vaak kan je met een goed opgezet trainingsschema al heel veel bereiken! Een feit is wel wanneer je er niets aan doet, gaan deze klachten vaak niet vanzelf over.

Waarom ontstaat urineverlies vaak tijdens de zwangerschap en na de bevalling?

Tijdens je zwangerschap neemt de belasting op de bekkenbodem toe door:

  • verminderde spierspanning
  • toename van je lichaamsgewicht, waardoor je zwaartepunt veranderd
  • toename van het gewicht van je baby
  • wanneer de baby is ingedaald, verhoogd dit de druk op de bekkenbodem
  • verandering van ademhaling tijdens de zwangerschap. Dit geeft meer buikdruk
urineverlies bij hoesten

Tijdens je bevalling gaat je baby door vagina naar buiten, dat betekent dat  je bekkenbodem in ieder geval enorm wordt opgerekt en vaak ontstaat er ook schade en zijn er hechtingen nodig. Dus is de bekkenbodem zelf ook echt beschadigd.

Na een keizersnede

Bij een geplande keizersnede heb je dit uiteraard niet. Toch kan je ook hierna klachten hebben van urineverlies bij het hoesten omdat de bekkenbodem extra belast is tijdens je zwangerschap.

Bij een spoedkeizersnede heb je misschien zelfs geperst, wat enorme buikdruk geeft welke weer druk geeft op je bekkenbodem. Daarnaast zijn bij een keizersnede je buikspieren doorgesneden, deze hebben grote relatie met je bekkenbodem. Het kan dus best zijn dat de functie van je bekkenbodem niet optimaal is puur doordat je een litteken in je buikspieren hebt.

Bij veel vrouwen was de conditie van de bekkenbodem voor de zwangerschap al niet optimaal, Bij veel van ons is de bekkenbodem overactief. Dit betekend dat de bekkenbodem te verkrampt is. Maar het is niet per definitie zo dat deze ook krachtig en sterk genoeg is.

Wanneer je hiernaar kijkt is het niet zo gek dat zoveel vrouwen na de bevalling klachten hebben van urineverlies bij hoesten.

urineverlies bij hoesten

Urineverlies bij hoesten ofwel Stressincontinentie

Deze vorm van incontinentie wordt stressincontinentie genoemd. Dit heeft niets te maken met de stress in je hoofd. Maar met verhoogde druk op je bekkenbodem. Buikdruk wel te verstaan. Wanneer je hoest, niest, spingt etc. neem de buikdruk toe. De bekkenbodem kan deze niet goed opvangen en daar verlies je een paar (of meer) druppels.

Wat kan je er aan doen?

Met alleen bekkenbodemoefeningen kom je er niet. Een combinatie van veel factoren is nodig. Denk aan algehele conditie, spierkracht, ademhaling maar bijvoorbeeld ook je voedingspatroon en hoeveel en wat je drinkt op een dag. Hoeveel je slaapt, heb je ontspanning? Een combinatie van veel dingen. In een eerder blog heb ik bekkenbodemoefeningen uitgeschreven. Je kan deze hier vinden. 

Ik heb geen urineverlies bij hoesten, geen probleem dus?!

Dat is jammer genoeg niet helemaal waar. Weet je dat bekkenbodemproblemen niet gelijk klachten hoeft te geven? Soms steken klachten pas de kop op wanneer je bijvoorbeeld in de overgang raakt.  Dit gebeurt door hormonale veranderingen. Je bindweefsel wordt slapper en je spieren ook. Wanneer je bekkenbodem dus voor bijvoorbeeld 50% functioneerde was dit prima, kon die het net aan om alles op te vangen. Maar door de veranderingen neemt de functie nog eens met 30% af. Met een 20% functionerende bekkenbodem kom je niet zover. Terwijl met een 70% functionerende bekkenbodem alles prima gaat. En jij niet naar de Tena hoeft te grijpen. (cijfers zijn fictief

Onderneem actie

Maar dat het veel voorkomt wil niet zeggen dat het normaal is. Klachten zoals urineverlies bij hoesten of bij het sporten, niezen, lachen, dansen en springen. Hoeven met de juiste hulp niet! Ook wanneer je kleine al een paar jaar oud is, is het zeker niet te laat om actie te ondernemen.

 

Ik help je graag in een gratis sessie. Hierin geef ik jou minimaal 3 tips hoe jij dit kan voorkomen en verhelpen! Meldt je hier aan!

Download hier mijn gratis ebook

 

“Nog niet klaar voor de Tena?”

3 simpele tips zodat jij deze niet (meer) nodig hebt 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren

Privacy beleid | sluiten
Instellingen