Wat is diastase? | Mama Gezond & Fit

Wat is diastase?

Misschien heb je nog nooit van een diastase gehoord. Maar het komt veel voor. Bij het overgrote deel van de moeders is de diastase na 6 maanden vanzelf weer gesloten. Maar bij een deel dus niet. Ook na 6 maanden post partum is er hoop! Ook wanneer de ruimte groot en diep is. Met de juiste ademhalingstechnieken, de juiste opvang van buikdruk en een goede conditie en krachtuithoudingsvermogen van je hele lichaam, kom je een heel eind. Bij veel vrouwen wordt na de training de ruimte tussen de buikspieren kleiner. Mogelijk tot er zelfs geen meer over is. Mijn ervaring is dat veel vrouwen, na de juiste training een kleinere ruimte over hebben en zeker de  buikdruk verhogende momenten goed op kunnen vangen! Waardoor er geen richel meer op je buik ontstaat en je ook niet een hoger risico meer loopt op het ontwikkelen van klachten!

Wat is diastase nu precies?

Maar was is diastase nu precies? Op het plaatje zie je de rechte buikspieren (de blokjes) daartussen zie je en streep van boven naar beneden, dit is de linea alba. De linea alba is een peesplaat. Wanneer je zwanger bent verweekt deze. Op deze manier heeft je buik ruimte om te groeien. Bijna alle vrouwen hebben rond de 38 weken een diastase. Het is dus volkomen normaal!

diastase check

Heb jij een één?

Of jij en diastase hebt kan je heel makkelijk zelf testen! Ik laat je hier via een filmpje heel makkelijk zien hoe je dit doet. 

Herstel wat kan jij doen?

In de meeste gevallen herstelt je lichaam vanzelf  en zullen de rechtte buikspieren weer mooi tegen elkaar zitten. Maar soms gaat dit niet vanzelf. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn.  Beschadiging van de peesplaat, maar bijvoorbeeld ook wanneer je niet goed ademhaalt of een zwakke core hebt. 

Vlak na je bevalling is het fijn om je buik extra stevigheid te geven. Zodat deze kan herstellen en voldoende rust heeft. Het helpt tijdelijk voor meer rust. Maar op de lange termijn is een specifieke oefenprogramma nodig voor herstel. Voor de eerste periode postpartum is een buikband aan te raden. Deze vinden veel van de vrouwen die ik begeleid erg prettig. met name omdat je hem vanaf twee kanten kan sluiten. En zo de juiste steun kan creëren.

Naast dat de meeste vrouwen het niet mooi vinden om een  slappe buik te houden. Kan het ook vervelende klachten geven. Bijvoorbeeld rugklachten of klachten van de organen. (BLOG diastase klachten)

De aanpak van herstel is altijd uniek. Wat voor de één heel goed werkt heeft op de ander juist een averechts effect. Er zijn echter wel een aantal oefeningen die voor iedereen goed zijn. Je kan ze hier bekijken.

50%

Je bent er bijna!

Waar mag ik hem naartoe sturen?

Je gegevens zijn veilig bij mij