Een veel gekozen sport tijdens de zwangerschap is zwangerschapszwemmen. Het is algemeen bekend dat zwemmen tijdens je zwangerschap veilig is. Goed voor jou en goed voor je baby. 

Ik, gespecialiseerd fysiotherapeut, heb zelf tijdens alle drie mijn zwangerschappen, onder andere gezwommen. Het is een verantwoorde manier om fit te worden en te blijven tijdens je zwangerschap.

Helemaal wanneer je rekening houdt met de punten die ik hieronder beschrijf.

1ste trimester

In feite hoef je in dit trimester nog niet veel aanpassingen te doen. Het zal in de meeste gevallen zo zijn, wanneer je in dit trimester zwemt, jij dit al voor je zwangerschap deed. Want de meeste vrouwen kiezen pas voor een zwangerschapscursus wanneer ze in het 2de trimester zitten. 

Echter is de energie vaak ver te zoeken aan het begin van je zwangerschap. Er gebeurt zoveel in je lichaam. Terwijl niemand dit aan de buitenkant ziet, en ook vaak nog niet weet. Wat ook weer energie kost omdat je ‘niet wil laten merken, hoe beroerd jij je voelt’. 

De combinatie van misselijk zijn, weinig tot geen energie, en je zwangerschap ‘verborgen’ houden voor de mensen waarvan jij nog niet wil dat ze het weten, maakt dit trimester tot een pittige. Het is verstandig om hier rekening mee te houden met sporten!

 Wanneer je de energie voor hebt kan zwemmen in de ochtend de misselijkheid verminderen en het geeft je gelijk veel energie voor de rest van de dag.

 

zwangerschapszwemmen

2de trimester

zwemmen tijdens het 2de trimester is vaak erg prettig. Je snel groeiende buik, heeft nu geen last van de zwaartekracht. Het voelt weer even alsof je niet zwanger bent en je hoeft je zwaarder wordende buik niet te tillen doordat je een soort van ‘gewichtloos’ bent in het water. 

Doordat het hormoon Relaxine wordt geproduceerd in dit trimester is het goed om extra op te letten. Dit hormoon werkt niet alleen in op je bekken, zodat je kindje straks bij de geboorte kan passeren. Maar ook op de rest van je lichaam. Je wordt in het algeheel wat ‘laxer’,  je spieren worden slomer en slapper en je reflexen iets minder snel. Waardoor jij je enkel bijvoorbeeld sneller verzwikt of erger je op je buik valt. 

vanaf het 2de trimester is het dus zaak om extra voorzichtig te zijn met het in- en uitstappen uit het zwembad. Spring er niet meer in, maar ga rustig via het trappetje erin of laat je in het zwembad glijden vanaf de kant. Bij het eruit gaan is het de tip om dit rustig aan te doen. Geef je lichaam de tijd om weer te wennen aan de zwaartekracht. En let extra op bij het lopen, de gladde vloeren kunnen er voor zorgen dat je uitglijdt. 

zwangerschapszwemmen

3de trimester

In dit trimester komen zijn vaak de standaard kwalen zoals rugpijn, bekkenpijn, vermoeidheid enzovoort volop aanwezig. 

Maak het je comfortabel tijdens het zwemmen. Het is super goed dat je lekker actief bezig bent! Probeer de verschillende zwemslagen (wanneer je dit kan) en beoordeel welke het prettigste aanvoelt.
Wanneer je pijnlijke of gespannen spieren hebt, dan kan je eens proberen om in het ondiepe deel van het zwembad te lopen. Doe je armen in het water voor meer weerstand.

Wees ook nu nog voorzichtig met het in en uitstappen uit het zwembad!

Wanneer je vliezen zijn gebroken, ga je denk ik niet meer sporten. Maar voor de zekerheid ga niet meer zwemmen wanneer deze situatie er is. Door de directe verbinding met de buitenwereld is de kans op infecties groter. Dus ook niet meer in bad gaan, sidenoot 😉 

Luister altijd naar je lichaam tijdens het zwangerschapszwemmen. Voelt het niet goed , stop er dan mee. Maar wees je ook bewust van wat er na het sporten gebeurt. Ik heb regelmatig cliënten bij mij op de behandelbank omdat ze te fanatiek aan het sporten zijn.  Meestal merkt je een overbelasting niet tijdens het sporten, maar pas erna. 

Wanneer je zwanger bent herstel je langzamer. Vaak zo langzaam dat je meestal alweer de volgende keer gesport hebt, welke ook een overbelasting geeft. En zo zit je in een negatieve spiraal, zonde! Voorkom dit, en monitor kritisch hoe het gaat. Sporten is supergoed voor je! Maar het kan soms lastig zijn om de snelle verandering in je lichaam en de uitwerking in je prestatievermogen goed te bewaken. Wees je hier van bewust!

zwangerschapszwemmen

De voordelen van zwangerschapszwemmen

  • Het bevorderd de bloedcirculatie
  • Het is veilig
  • Goed voor kracht en conditie
  • Verminderd zwelling van enkels en voeten
  • Het houdt je koel
  • Geeft je energie
  • Fijn om even gewichtsloos te zijn

Waar moet je verder rekening mee houden?

Blijf weg uit het bubbelbad, de maximale temperatuur waar goed is om in te vertoeven is 36 graden. De meeste bubbelbaden zijn warmer.

Wanneer je niet goed tegen de lucht van chloor kan, wat toch wel redelijk aanwezig is in een gemiddeld zwembad, kan je er bij mooi weer voor kiezen om buiten te zwemmen. Dit is op zich geen probleem. Maar check van te voren of de condities goed zijn. Is er geen bevuild water? Is er geen sterke stroming? Is het water niet te koud? Kortom is het veilig om te zwemmen, nu je zwanger bent is het nog belangrijker om hier op te letten!

zwangerschapszwemmen

Tips voor tijdens het zwangerschapszwemmen

Er zijn een paar tips die gelden voor elke sport tijdens je zwangerschap, zo ook voor het zwangerschapszwemmen.

  • blijf goed doorademen
  • drink voldoende
  •  eet voldoende (Maar niet korten dan 1 uur voor het sporten)

En een paar tips die specifiek zijn voor zwemmen tijdens je zwangerschap

  • wanneer je buiten zwem, zorg voor goede zon bescherming
  • span je diepe dwarse buikspieren aan ofwel je diepe core, zodat je niet als een hangmatje door het water gaat 😉

Voorbereiding op je bevalling

Fysiek bereidt jij je goed voor op de bevalling. Je behoudt je conditie en traint bijna alle spieren in je lichaam met zwemmen. 

Een nadeel is dat bij het zwangerschapszwemmen vaak geen informatie over de bevalling vertelt wordt. Wil jij goed voorbereid je bevalling in dat kan!

Kijk hier voor de zwangerschapscursus op instagram.

Ik neem jou 10 dagen mee in de hele bevalling!

Je krijgt bij aanmelding het e-book, waarin ik je alles vertel over de bevalling en meer! In de ruim 70 pagina’s vertel ik je over de:

  • zwangerschap, start nu al met je herstel na je bevalling!
  • uitleg over verschillende klachten en wat je er aan kan doen!
  •  de verschillende fase’s tijdens de bevalling en wat jij én je partner hier mee kunnen.

 En na je bevalling krijg jij toegang tot het online programma, waarmee jij direct na je bevalling mee kan starten. Zodat jij op een verantwoorde manier kan starten met fit worden!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *